Sunday, December 4, 2011

Cukup beranikah kita untuk menegur ibu bapa kita?

salam
mood: cerekarama tv3 tadi

beranikah anda menegur ibu bapa anda yang melakukan kesalahan?
berani? 
jika dimarihi , bagaimana pula?

mcm tadi kat drama yang aku tengok,
kesian ain tu, niat baik
nak sedar kan papa angkat nya berkaitan hukum arak
tapi apa yang dy dapat?
libasan tali pinggang dr papa nya
kesian. . 
.


mungkin ini yang sering berlaku pada masa kini.
bila kita yang baru mempunyai ilmu sedikit hendak menegur,
dikatanya pula kita sapa,
katanya: kecik-2 dah pandai nak mengajar orang

tapi. . . 
kita silap...
sesungguhnya agama itu, addin itu, suci
tak pernah memandang harta pangkat darjat keturunan
tak kisah lah siapa pun yang beri nasihat,
tak perlu kita lihat akan siapa memberi nasihat itu,
tapi sebaliknya, lihat dan dengarlah apa yang diperkatakan
hayatilah nasihat yang disampaikan bukan kira layak tak layak dia untuk menasihati kita


jangan pertikai kau layak ke tak nak bagi nasihat,
jangan pertikai kau tak cukup alim nak tegur orang,
jangan pertikai kau tak cukup umur lagi nak tegur mak bapak korang
abaikan semua tu...
kerana, 
sesungghnya nasihat itu amat bermakna bagi orang yang beriman,
tegurlah selagi kita mampu,

"jika kamu melihat akan kemungkaran, cegah lah dengan tangan mu, jika tidak mampu cegah lah dengan lidah mu, jika tidak mampu juga cegah lah dengan hati, sesungguhnya, mencegah dengan hati adalah selemah-lemah iman" 

ADDINU MINAN NASIHAH
~sesungguhnya agama itu adalah nasihat~

No comments: