Wednesday, August 22, 2012

A TYPICAL HARI RAYA.

Salam.
Rasanya masih tak terlambat nak ucapkan selamat hari raya kat hangpa semua naa, alaaa, orang kata syawal 30hari, raya pun kasi balun 30hari laa kan, hamboi banyak cantik mukaa, (sapa dtg beraya kat rumah aku raya ke30, selipar jamban tuh aku baling kat hangpa, kakaka, *ketwa kejam).

so, ape cerita makanan dah kasi balun habes? ketupat rendang nasidagang nasikerabu laksa segala bagai tuh korang dah habes kan belum, cube laa korang tengok kat dapur tuh mane tahu masih ade sisasisa, kasi pelahap semuanya, cukup 30hari raya, berduyun-duyun ke klinik 1Malaysia, mintak ubat segala toknenek jenis penyakit tuh, almaklum, janji ditepati, (sementara nak dekat PRU kan), open house pun beratur dalam schedule masingmasing, harihari dok buat reminder, supaya tak terlepas segala kueh raya, tu lah fenomena hari raya kat malaysia, katanya budaya, yelahh, orang melayu memang bangga dengan budayanya, apeape jelaaa,

tahun ni tak beraya sangat almaklum nak spm kan, (walaupun hakikatnya buku sekotak tuh masih tak terusik), raya pertama, beraya di kampung sebelah ayah yang aku kire sejauh 15cm dari rumah( sepanjang pembaris yang tak berapa  nak panjang tuh) di Machap ni jugakk lerr. pagi raya menyaksikan setitis air mata seorang ibu dan ayah jatuh berkecai di permaidani yang baru beli kat uncle pakistan kat aitam, malam raya mmg sale habes lahh, anakanak menyujud longlai menginsafi kesalahan dan kesilapan yang dilakukan sepanjang tahun, (panjang lebar juga pesanan dan amanat dari ayahanda kesayangan, moga dijadikan teladan untuk menempuh hari mendatang).

selesai di Machap, kami gagah membelah highway menuju ke Pagoh, Muar. kampung sebelah ibunda tercinta. walaupun jalan bengkangbengkok dekat pagoh menuju Felda Lenga tuh, tapi kami tetap menahan diri agar tidak terburai segla yang telah kami pelahapkan pagi tadi. sampai je di rumah, tangan aku dah rasa gatal-gatal, almaklum, duit raya tahun ni mesti kasarkasar, (orang felda baru dapat duet raya dari PM) hohoho.

masukmasuk je,  semua menengok kami, pelik semacam, (tu tanda dah lama tak balik kampung, hoho) pelbagai persoalan disasarkan kepada kami (aku tidak terkecuali), soalan wajib, umur dah berapa ni? sekolah mana? ni yang masa kecikkecik dulu,..... (bla bla bla and bla bla bla, mereka cume menyelak helaian kamus peristiwa hidup) aku pun muka dah tahap merona merah sampai terbakar hangus jadi hitam legam dah nih, hahaha mana tidak nya, dari zamanhingusan hingga lah tahap zaman dulukala berabad lamanya sehingga aku dah tak boleh nak ingat lagi.


ni sebahagian dpd myrelatives sebelah mak. harapmaklum, yang kecikkecik tuh semua my aunt and uncle.

soalan sebegitu, aku maseh boleh terima lagii, tapi kadangkala ada juga soalan yang tak masuk akal, contohnya : " ouh dah besar anak ko(merujuk my mum), bila nak dapat menantu?" eppp, ape punya soalan laa, aiyoo, aku rimas betul partpart soalan macam tuh ditanya. ade ke patut (sambil menggeleng2kan kepala, aish, tak ptut, tak patut)

kadangkadang terfikir, dah tua sangat ke aku neh, sampai makjah, makkiah, makesah, maknab and seangkatan dengannya teringin bebenor nak menengok mak aku bermenantu. aiseh, aku tahu lahh, depa sebenarnya nak buat promotion untuk anak teruna mereka yang masih menunggu turn untuk keluar dekat pasaran, alamak, not my cup of tea lah. hohoho,

iklan sekejap:




































me and adek housemate(ekceli roommate taw) yg awesome giler.
during interview. (mock je kot)

#gambar raya tahun ni xda ye. harapmaklum.
mood di pagi raya spoil habes garagara baju raya tahun ni tak jadi. tahun ni raya kat maktab pakai baju sekolah je lahhhhh. benciiiii.

p/s: dalam blog afza ade org hansem, stalk harihari



1 comment:

afzasones said...

lols. btw, girl in green tuh awesome gila:D